Přijďte, ukážeme vám skutečné hvězdy!

• Sluneční překvapení

Když jsem na přelomu dubna a května, s velkou časovou rezervou, dával dohromady podklady pro červnové „sluneční“ Astronomické informace, ani v nejmenším jsem netušil, jak úžasné představení si pro nás Slunce v následujících dvou týdnech připravuje.

• Tip na červen – Blíží se maximum Slunečního cyklu

Dostáváme se do každoročního období nejkratších nocí, kdy po dobu několika týdnů kolem letního slunovratu dokonce ve střední Evropě vůbec nenastává astronomická noc. Proto je nejvhodnější čas věnovat se nebeskému tělesu, které v této době přebírá vládu nad oblohou – Slunci.

• Tip na květen (2) – Dvě jarní kupy galaxií

Na scénu, nyní, po přechodu na „letní“ čas, až pozdního večerního nebe se dostává velice zajímavá část oblohy, kterou by bylo škoda si nechat ujít. Souhvězdí Lva, Panny a Vlasu Bereniky jsou totiž plná více či méně jasných galaxií.

• Tip na květen – Kam až dohlédneme?

Označení kvazar, či kvasar, vzniklo přepisem z anglického akronymu QUASi-stellAR radio sources. Jedná se o těleso s výrazným rudým posuvem spektra.

• Tip na duben (již nyní) kometa Pons-Brooks

Kometa 12P/Pons-Brooks se v roce 2024 vrací do vnitřních partií Sluneční soustavy a očekává se, že své maximální jasnosti (snad bude viditelná i pouhým okem) dosáhne během měsíce dubna.

• Den hvězdáren a planetárií

V pátek 15. března od 18 do minimálně 22 hodin můžete v rámci celorepublikové akce opět navštívit obě naše hvězdárny Rokycany a Plzeň.

• Pojeďte s námi i v roce 2024!

Letní prázdniny se blíží a s nimi též doba dovolených a odpočinku. To je rozhodně důvod zamyslet se nad odpočinkem stráveným pod letní hvězdnou oblohou. Také v  letošním roce pořádá Hvězdárna v Rokycanech a Plzni své dvě tradiční letní akce.

• Dovolená s dalekohledem 2024

Tradiční setkání pod letní astronomickou oblohou se blíží! Dovolenou s dalekohledem 2024 pro vás již pečlivě připravujeme a samozřejmě se na vás všechny moc těšíme. Tak pojeďte s námi!

• Tip na březen (2) – Merkur na večerní obloze

Čas, než se plně soustředíte na hledání zvířetníkového světla, si můžete zpestřit pozorováním planety Merkur, která se 24. března dostává na večerní soumrakové obloze do největší elongace od Slunce.

• Návrat veřejných pozorování na Sylvánu