Odbavení v Helsinkách proběhlo opět bez problémů. Zatímco z Prahy do Helsinek jsme letěli Airbusem 320, do Šanghaje mnohem větším Airbusem 340. Toto letadlo má uspořádání řad 2+4+2. Naše skupina se většinou nacházela ve střední řadě. Z Helsinek jsme odstartovali v 17:10 místního času, tedy ve 16:10 SELČ. Více jak devítihodinový let někteří z nás strávili přehráváním videí, hraním her nebo pozorováním mapy letu, neboť před každým sedadlem byl monitor, který bylo možné ovládat. Bylo tak možné sledovat např. start letadla z přední kamery nebo let ze spodní kamery. I tak byl čas, strávený v letadle, dlouhý. Občas se vyskytly i turbulence, kdy bylo nutno se připoutat, ale celkově byl let oproti předchozímu klidnější. Na letiště v Šanghaji jsme dosedli 18.7. krátce po 7:15 místního času, tj. 01:15 SELČ. Poté následovaly obvyklé procedury – kontrola dokladů, vyzvednutí zavazadel a odevzdání vypsaných formulářů, týkajících se prasečí chřipky. Úředníci v rouškách nám pomocí kamery změřili teplotu a po výměně peněz a vstupu mimo chráněný prostor se k nám přidal poslední člen výpravy – druhý průvodce. Takže nyní je nás i s průvodci celkem 33.
Jakmile pro nás přijel autobus, přemístili jsme do něj naše zavazadla. Pak jsme se ovšem vrátili zpět a zakoupili lístky na rychlovlak Maglev. Nikdo si nenechal ujít tuto jízdu. Nutno podotknout, že asi nikdo z nás dosud nejel vlakem na magnetickém polštáři a navíc rychlostí kolem 430 km/h. Třicet kilometrů ujel vlak asi za osm minut, takže bylo nutné na autobus čekat. Pak následovala cesta autobusem do hotelu. Cestování po městě je z řidičského hlediska neuvěřitelný zážitek, který hned tak nic nepřekoná. Doprava je zde ohromným chaosem. Na malém mopedu se vozí všechno možné i nemožné. Někdy i celá pětičlenná rodina. V noci řada řidičů jezní bez světel a často i v protisměru.
Po ubytování a krátkém odpočinku jsem se vydali na nejvyšší vyhlídku ve městě. Ta je umístěna na 492 m vysoké budově (nejvyšší nejen v Šanghaji, ale i na světě). Přišli jsme i po prosklené části tzv. Nebeské cesty, což je rovněž neopakovatelný zážitek. Měli jsme možnost navštívit všechna tři vyhlídková patra. Pak jsme se přesunuli do chrámu Nefritového Buddhy. Zde byly k vidění obří sochy Buddhů a další zajímavosti. Podařilo se nám poslechnout si i zpívající mnichy. Poté následovala společná večere, kde si řada z nás vyzkoušela v praxi, jak se správně jí hůlkami. Průvodci nám k tomu řekli řadu zajímavostí. Po večeři ještě následovala asi hodinová prohlídka nejrušnější šanghajské třídy ve večerních hodinách. Pro Evropana to byl velmi silný zážitek.
Do hotelu se všichni vrátili značně utrmáceni. Během přeletu jsme totiž nespali a Šanghaj nás uvítala vysokými teplotami (přes 35ºC a vysokou v vlhkostí). Všichni jsou propoceni a unaveni. Snad zítra bude lépe.
Komfortní vnitřek letadla A340 s dotykovou obrazovkou v každém sedadle |
Jízda Maglevem rychlostí přes 430 km/h |
Výhled z našeho pokoje |
Pohled z nejvyšší vyhlídky světa (492 m) na další dvě výškové budovy z první desítky nejvyšších |
Chrám nefritového mnicha |
foto Jiří Polák
Protože mail s popisem událostí a obrázky dorazil kvůli technickým potížím se zpožděním, původně zde byl zveřejněn tento text:Oficiální zpráva od účastníků (zatím?) nedorazila, takže jen stručně. Podle textů na stránkách Západočeské pobočky všichni zdárně dorazili do Šanghaje, kde panuje velké vedro (35ºC ve stínu) a také vysoká vlhkost. Z letiště do centra se dopravili Maglevem, což je dopravní prostředek, jezdící na magnetickém polštáři a dosahující běžně rychlosti přes 400 km/h. Po ubytování se podle plánu měli projít moderní šanghajskou čtvrtí Putong (Pchu-tchung) a navštívit věž Jinmao (Ťin-mao) o výšce 421 m. Večer pak měla následovat prohlídka obchodní třídy Nanking, což je něco na způsob šanghajského „Václaváku“. Jak se píše na výše uvedených stránkách, vše zatím probíhá podle plánu a účastníkům se povedlo i úspěšně povečeřet pomocí hůlek.
Předchozí den | Následující den |
Podobný deník ze stejného zájezdu, ale psaný jinými účastníky je zveřejňován na stránkách Západočeské pobočky ČAS. (popis dne 18.7.2009)
Harmonogram zájezdu