Najdete nás také na:

Na hvězdárně sídlí:

Přijďte, ukážeme vám skutečné hvězdy!

• Expediční deník 2021

Letní astronomické praktikum, známější spíše jako Expedice, je astronomický tábor, pořádaný Hvězdárnou v Rokycanech a Plzni. Jak taková akce probíhá si můžete přečíst v tomto deníku. Den 1, pondělí 2. srpna 2021 Po problematickém… Celý článek

• Tip na srpen – velké planety

Srpen roku 2021 patří z astronomického pohledu velkým planetám a padajícím hvězdám. S odstupem pouhých dvou a půl týdne se do opozice se Sluncem dostane, se stále ještě dostatečně nakloněným prstencem, okrášlený Saturn a planetární… Celý článek

• Nocí ke hvězdám

V letošním roce opět proběhne společná noční hra tří klášterů (Kladruby, Plasy, Teplá) s názvem „Nocí ke hvězdám“. A naše hvězdárna bude opět u toho, letos na dvou místech. „Z Tepelského kláštera do vesmíru“… Celý článek

• Jaký bude 25. cyklus?

O tom, že již začal 25. „jedenáctiletý“ cyklus sluneční aktivity se v Astronomických informacích psalo už v loňském zářijovém čísle. Součástí článku byly i předpovědi zpracované různými skupinami odborníků na solární aktivitu týkající… Celý článek

• Tip na červenec – Venuše a Mars

To, co nás čeká 13. července 2021 večer po západu Slunce, není tak vzácné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Něco podobného bylo možné spatřit například 21. února 2015 či 24. srpna před… Celý článek

• Letní akce – čas (na přihlášení) se krátí!

Hvězdárna v Rokycanech a Plzni připravuje i v roce 2021 obě své tradiční letní akce. S ohledem na současnou situaci je těžké odhadnout, zda je bude možno uskutečnit. Ale štěstí přeje připraveným! Pokud byste se… Celý článek

• Tip na červen – „ukousnuté“ Slunce?

Je zvláštní shodou okolností, že pozemšťanům se jeví sluneční a měsíční kotouč na obloze přibližně stejně velký. Důvodem je to, že Měsíc je co do průměru sice asi 400krát menší než… Celý článek

• Pozorování meteorů v roce 2020

Vizuální sledování meteorů se od většiny jiných astronomických pozorování liší v tom, že k němu nebudete potřebovat dalekohled ani jinou speciální techniku. To z něj činí jeden z nejdostupnějších pozorovacích programů.

• Co nás čeká v roce 2021?

Stručný přehled silnějších či zajímavých meteorických rojů, které bude možné pozorovat v roce 2021.

• Země zvýšila tempo své rotace