Najdete nás také na:

Na hvězdárně sídlí:

Přijďte, ukážeme vám skutečné hvězdy!

• Co nás čeká v roce 2022?

Stručný přehled silnějších či zajímavých meteorických rojů, které bude možné pozorovat v roce 2022.

• Dalekohled, do kterého se nepodíváte!

Na první pohled naprostý nesmysl. Přijdete na hvězdárnu a nepodíváte se do dalekohledu? I to je dnes možné. Žhavou novinkou na obou pracovištích Hvězdárny v Rokycanech a Plzni jsou totiž dalekohledy nové generace značky… Celý článek

• Letní akce 2022 – neváhejte a přihlašte se!

Hvězdárna v Rokycanech a Plzni připravuje i v roce 2022 své tradiční letní akce. S ohledem na současnou situaci je těžké odhadnout, zda a v jakém rozsahu je bude možno uskutečnit. Ale štěstí přeje připraveným! Abyste měli… Celý článek

• Meteory – Jak jsme pozorovali

Výsledky vizuálního pozorování meteorů za roky 1992 až 2021 shrnuté do tabulky a několika grafů.

• Tip na leden – Kvadrantidy

Astronomický rok je pravidelně zahajován jedním z nejaktivnějších meteorických rojů, s nimiž se Země na své oběžné cestě kolem Slunce potkává. Už jeho název je zajímavý – Kvadrantidy. Obecně platí pravidlo, že… Celý článek

• James Webb Space Telescope odstartoval!

Konečně to začíná být reálné! Po třech desetiletích od návrhu koncepce, přes návrh provedení, odklady, neúspěchy a hrozby úplného zrušení odstartoval vesmírný dalekohled Jamese Webba den po Štědrém dnu, 25. prosince 2021 hodinu a dvacet… Celý článek

• Popis Expedice 2021

V letošním roce mělo oblíbené Letní astronomické praktikum – Expedice 2021 kulaté jubileum. Kdyby dostalo jako každý správný oslavenec narozeninový dort, hořelo by na něm rovných šedesát svíček. Úplně první Expedice se totiž uskutečnila již v roce 1960 a od té doby se až na dvě výjimky konala každý rok. Celkem vystřídala pět stanovišť, tím posledním se stal areál fotbalového hřiště v blízkosti osady Bažantnice na Plzni – severu, kde zakotvila v roce 2000.

• Tip na prosinec – Předvánoční kometa

Jako první nová kometa roku 2021 byl objeven objekt, který následně dostal označení C/2021 A1. Astronom Greg Leonard ji 3. ledna letošního roku našel na snímcích pořízených na observatoři Mount Lemmon… Celý článek

• Do třetice všeho dobrého?

Morellet jsme nechytili, Jody nám zhatilo počasí, pojďte chytit 2005 UQ513! V minulém a předminulém Zákrytovém zpravodaji jste si mohli přečíst výzvu ke sledování zákrytů jasných hvězd planetkami Morellet a Jody. V prvním případě… Celý článek

• Tip na listopad – Neposlušná kometa

Astronomové objekt 29P/Schwassmann-Wachmann označují jako obří kometu. Je to koule ledu s průměrem 60 km obíhající kolem Slunce za Jupiterem a zdá se, že se jedná o jedno z nejvíce vulkanicky aktivních těles v celé… Celý článek

Najdete nás také na:

Na hvězdárně sídlí:

Galerie

Nejbližší události

27
Čt
18:00 Pozorování oblohy Rokycany
Pozorování oblohy Rokycany
Led 27 @ 18:00
Pozorovací čtvrtky: Za jasného nebe sledování zajímavých objektů na večerní obloze, při nepříznivém počasí možnost prohlídky výstavy fotografií či program v sálu hvězdárny. Začátek programu každý čtvrtek v 18 hodin. Upozornění: Pozorování na obou… Celý článek
28
18:00 Pozorování oblohy Plzeň
Pozorování oblohy Plzeň
Led 28 @ 18:00
Pozorovací pátky: Za jasného nebe sledování zajímavých objektů na večerní obloze. Při nepříznivém počasí možnost prohlídky výstavního prostoru či program v sálu hvězdárny. Začátek programu každý pátek v 18:00 h Upozornění: Pozorování na obou hvězdárnách… Celý článek
31
Po
16:00 Astronomický kroužek 2021/2022 –...
Astronomický kroužek 2021/2022 –...
Led 31 @ 16:00 – 17:30
Více informací na stránce o kroužcích
19:00 Kurz: Základy meteorologie
Kurz: Základy meteorologie
Led 31 @ 19:00 – 20:30
Více informací na stránce o kroužcích a kurzech.
Úno